יום שישי 25 אפריל 2025 כ"ז בניסן תשפ"ה   כניסה למערכת

אנשי הצוות ומייסדי חברים בטבע – העצמה קהילתית עוסקים מאז שנת 1998 בהכשרת צוותי עובדים בתחום הרב-תרבותי, בעיקר בחינוך הבלתי פורמלי. מטרת ההכשרה היא להקנות למדריכים ולמורים העובדים עם בני נוער ישראלים-עולים כלים לעבודה עם נוער עולה בסיכון, אשר משפרים את הזהות העצמית של הנוער ומתייחסים לתרבות המוצא שלו או של הוריו כמקור לחוזק.

ההכשרה מגוונת ומתוכננת במיוחד לכל קבוצת מחנכים. כך, קיימות השתלמויות מיוחדות להדרכת טיולי שטח, אשר מתייחסות לאזורי הארץ השונים ולדמיון בינם לבין ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והטבע בארץ המוצא; השתלמויות לצוותי מורים, אשר מתמודדים עם בעיות חברתיות בכיתה; הכשרות למחנכי מכון ברנקו-וייס לטיפוח החשיבה; ועוד.

 להזמנת סדנאות

אבי אסנקאו, רכז הכשרות ארצי :

aviasn@gmail.com

 

  פירוט הסדנאות העיקריות

הסדנא

מטרות

זמן

ההיסטוריה של אתיופיה ושל יהודי אתיופיה בשקופיות;

שבירת סטיגמות;

השימוש בה ככלי לחיזוק הזהות של הנוער.

1-1.5 שע' כולל שיחה

רב תרבותיות מהי? למה צריך את זה?

סדנא ומשחק תפקידים

התנסות בחוויה של מיעוט;

יישור קו אידיאולוגי: מה טוב ברב-תרבותיות?

45 דק' – 1.5 שע'

מאפייני זהות של בני נוער יוצאי אתיופיה.

סדנא ומשחק תפקידים.

הבנת עולמו של המתבגר יוצא אתיופיה, מנקודת מבטו;

מתן כלים לעבודה עם בני נוער יוצאי אתיופיה

1.5-2 שע'

לוח השנה היהודי האתיופי ומנהיגות יהודית באתיופיה; התייחסות ללוח השנה הישראלי וגישור וחיבור בין השניים.

יצירת כבוד כלפי תרבות ומסורת הקהילה;

אפשרות להיכרות עם מנהיגות רוחנית אתיופית;

התנסות במתודיקה: מהתיאוריה הנ"ל להפעלה.

1.5-2 שע'

פיתוח חזון – איפה היינו רוצים לראות את הנוער במצב האידיאלי? וכלים לביצוע החזון.

יציאה מה"כאן ועכשיו" לתהליך מוגדר;

יישור קו אידיאולוגי;

הרחבה במגוון שנציע לחניכים שלנו.

1.5-2 שע'

התא המשפחתי של יוצאי אתיופיה בישראל: מגמות ודרכים לשינוי.

מהן הזדמנויות ההורים להיות בצד ה"נותן", החזק?

הזדמנות לראות את ההורים כמנהיגים, כחזקים;

תקשורת עם הורים;

לימוד קודים תרבותיים.

1-1.5 שע'

ביקורי בית: למה צריך את זה? איך עושים את זה?

שבירת סטיגמות;

הבנת האידיאולוגיה שמאחורי ביקורי הבית;

תרגול ביקורי בית, ולימוד קודים תרבותיים.

1.5 שע'

נרטיב העלייה והקליטה בעיני יהודי אתיופיה;

מהי הציונות בעינינו? ובעיני ההורים?

שבירת סטיגמות – אקטיביזם לעומת תלות;

לימוד ההיסטוריה היהודית-אתיופית המודרנית, דרך סיפור אישי;

גירוי לחקר נוסף

1.5 שע'

בניית תוכנית שנתית, לעובדי נוער / קהילה

בניית רצף הפעלות לחניכים יוצאי אתיופיה

בניית תכנית שנתית רגישת תרבות; חיזוק הזהות העצמית דרך רצף פעילויות (תחושת שייכות);

כיצד להתייחס לרב-תרבותיות ביום-יום (לא רק באירועים מיוחדים)

1.5-2 שע'

יום גיבוש חווייתי בשטח

הדרכה רב תרבותית בשדה, עם דגשים על תרבות יוצאי אתיופיה

גיבוש צוות;

כיצד להתייחס לרב-תרבותיות במגוון דרכים (לא רק באירועים מיוחדים)

חצי יום – יום